Tuesday, January 26, 2010

YANG MANA PENTING?

aku nak tanya pendapat korang yang perempuan..tak kiralah perempuan ker wanita ker, lelaki ker, jantan ker aper ker..tibai ler..yang penting pendapat korang...

kita sebagai isteri kepada suami tercinta of course..sapa tak cinta suami dier tak taulah aku..mungkin kawin paksa..n anak kepada ibu bapa kita...yang mana korang rasa lebih penting...keluarga korang (termasuk anak n suami korang ler) or ibu bapa korang yang telah membesarkan korang..aku taknak korang kata dua2 pun penting..aku pun tau..tapi dari segi kewangan..yang mana korang dahulukan...? jawab..bagi yang suami or isteri keje gaji beriban mungkin tak rasa ini perkara penting..bagi yang tak menanggung ibu bapa mereka sepenuhnya termasuk adik2 juga mungkin tak rasa berat kerana adik2 korang pun tolong jugak kan skit2 meringkankan beban ibu bapa..tapi bagi yang ada adik tapi haprak..mesti terasa..

pastu apa pendapat korang kalau ibu bapa korang duk mengira sekali gaji2 korang..n duk kira2 jugak hutang piutang korang n duk mikir mana pegi duit korang..walhal korang sendiri dah banyak berabis untuk dier orang..tak penah biarkan dier orang berlapar..apa pendapat korang? pastu ibu bapa sampai masam muka duit bagi skit..api air lagi nak tanggung...cuba pk..bagi pendapat kat aku?

14 comments:

iz-AnN عبداللطيف said...

emie-kalu si somi dia kena dahulukan ibu dia baru kita...manakala kita plak, kena dahulukan suami baru keluarga...so tanggungjawab kita more pada suami...kalu kita ingkar pada perintah suami, neraka jawabnya...Allahualam...

{ e'mie } said...

tapi kalau mak ayah ko tak faham...macam mana? ko mesti tak sanggup duk nengok dier orang kebulur..ko dah cuba yang terbaik..tapi dier orang tak nampak..macam mana? somi tak penah menghalang..tapi ngan somi2 kena ngan mak ayah...macam mana zan...ko tolong jawab skit...

iz-AnN عبداللطيف said...

hurmm...yang tu aku susah nak huraikan...sebab aku tak berada lam keadaan sedemikian...pepun mesti ada jalan penyelesaian...aku tau, skang keadaan cam ditelan mati emak, diluah mati bapak...dok kemam jelah lam mulut...

~aSHa~ said...

kalo lelaki @ suami kena dahulukan ibu 3 kali..bini yg ke4 ye..

kalo isteri kena la dgr ckp suami...mak n ayah jatuh selepas suami..

ini mengikut islam ye...

{ e'mie } said...

izan-> nak kemam lama2..mana mampu..kalau tersembur sumer yang ada dalam mulut lagi parah..

zidah-> memang dalam islam macam tu..tapi realitinyer adakah ko mampu kalau tengok mak ayah sendiri kesusahan..ko sendiri pun kurang mampu..cuba ko jawab...

..nOj.. said...

errmmm aku pun x reti nk bg pendapat sgt. tp carik la penyelesaian yg terbaik. tentu ade kt memane. cuma nmpk ngan xnmpk je lagi 'jalan' tu. mntk ngan Allah, sure Allah akan tunjukkan 'jalan' tu. hanya cepat atau lambat je.

mak ayah yg membesarkan kte, suami plak yg akan memimpin kte ke syurga atau mencampakkan kte ke neraka. Allahualam

{ e'mie } said...

betul kata ko tu noj..aku dah cuba yang terbaik untuk semua..tapi masih lagi tak berpuas hati..gaji aku bukan besar sangat..kalau nak dihitung..kenaper susah sangat nak faham keadaan aku walhal dier orang dulu penah susah...aduihlah...

Ieza said...

penting suami kot..tapi keluarga jgn dibelakangkn..entah la ieza pn x tahu nk bagi pendapat apa saje nk mencelah-celah jer ni..
bagi ieza sebagai isteri suami mesti didahulukn..jadi suami first dn family second..

*Miss Geli^ said...

suami la dulu..
tapi dalam kes emi ni kan, aku rasa, bukan nak disalahkan mak ayah ko mie, kes ni salahkan adik ko yang haprak tu..tanggungjawab ibu bapa tu sama saje....

adik ko tu kena disedarkan...

iz-AnN عبداللطيف said...

sian kat ko mie...ye ar, kalu kita gaji besar takpe...hurmm...make me thinking...hopefully adik ko sedar ar dari lamunan yang panjang...

aLoNg@Na said...

sgt rumit bla kita berada di situasi cenggini kn..klu aku di tpt ko pun,mmg aku serba slh..

mmg la kita sdia mklum,mengikut islam sebaik sj kita bgelar isteri,tgjwb kita adalah dibawah suami...suami must be no 1 then bru mak abah kita...tp mak abah kita pn keutamaan kita jgak kn...

aku pn xreti nk komen,sbb aku tak pnh berada di situasi sebegini...tp stp mslh psti ada jln penyelesaian..btol kata nojah,mtk petunjuk dariNya..psti ada cara terbaik kn...

aku xknal adik ko cemana,tp klu mmg benar 'dia' lah puncanya,of course ko plu sedarkan 'dia' dlu...

{ e'mie } said...

terima kasih kepada kengkawan yang sudi beri pendapat..aku dah usaha sebaik mungkin untuk beri yang terbaik..dan aku harap satu hari nanti dier orang sedar sendiri..jgn sampai aku dah takder baru nak realize..

Anonymous said...

Pendapat I..
Dlm Islam pertama sekali kita mesti mengutamakan suami..
Tapi kena ingat adalah tanggungjawab suami memberi nafkah kepada isteri dan segala harta atau gaji isteri adalah terpulang isteri untuk menggunakannya

Bagi I berada dlm situasi ini amat merunsingkan terutama kita mengharapkan ibu dan bapa kita untuk faham tetapi mereka seolah-olah tidak mengendahkannya..

Apa yg boleh Puan Emie buat adalah berbincang dgn suami dan ibu-bapa untuk mendapatkan penyelesaian..Jangan sampai masalah ini mengugat keharmonian alam rumah tangga Puan...

Dan yg paling penting.. jika situasi ini berpunca dari masalah adik Puan..maka adik puan haruslah disedarkan dari kealpaannya..

{ e'mie } said...

Cik Anonymous-> tq dengan nasihat tu..sebenarnya dah banyak kali duk bawak berbincang hal ni..tapi cik somi ajer yang asyik nak mengalah..adik tetap jugak buat tak tau coz masalah kewangan jugak..(pssttt tapi bini nak buat rambut rebonding..ader jer duit)..kahkahkah..dengan mak ayah pun lagilah..bley kata tiap2 bulan terangkan keadaan sebenar..tapi still jugak tak faham..tak bley nak buat apa lagi..melainkan nak pecah kepala ajer coz asyik duk mikir nak selesai masalah depa..uhukksss..