Tuesday, March 29, 2011

rutin harian aku...

memandangkan noj, asha n izan duk citer pasal rutin harian..aku pun nak citer jugak lah..bukan aper..aku cuma nak sokong aper yang diperkatakan tentang wanita...ketabahan n kekuatan seorang wanita aka isteri aka ibu kepada anak2...
macam biasa..dihari berkerja...pagi2 lagi dah bangun..ayam tak berkokok lagi dah bangun..siapkan b/fast untuk suami n anak2..tak kiralah yang pergi sekolah ker, yang tinggal kat umah ker..janji aku buat sarapan untuk satu kuarga ler senang citer...kalau rajin aku buat ler lempeng sekali ngan tumis..nasi goreng ker..tak kisah ler..janji hari2 pun ader sarapan...pastu aku siap2kan bancuhan susu anak2 aku..farihin untuk dibawa dalam perjalanan ke rumah pengasuh..syakirin lak just standby takut dier terjaga..nak susu...
siap sumer bagai...aku bangunkan suami n airol..suh mandi nak pegi sekolah...aku pun bersiap2 nak ke kerja...kul 7.30 am gerak dari rumah..antar airol dulu ke sekolah...pastu gerak lak dari taman tas ke peramu..antar bebi...perjalanan biasanyer mengambil masa 25 - 30 minit..uhukksss...bergegas lak nak ke ofis..biasanya akan sampai kul 8.26 - 8.35 pagi..still lambat..kahkahkahkah..kalau hujan lagi lah..umah pengasuh naik air..terpaksa redah jugak...nak antar bebi...nak buat macam mana..
balik ajer dari keje lak..biasalah suami akan ambil kul 6.30 - 7.30 petang...terus ambik bebi..singgah ler tunas manja ker mana2 ajer lah pasaraya kat tepi jalan tu untuk beli bahan2 nak buat kerepek n kuih2 orang order...sampai ajer rumah, siapkan makan suami n anak2...pastu mengemas barang keperluan anak2 ler..airol ngan keje sekolahnyer...aku akan pastikan beg dier bersih, bekalan dier dibasuh, kerje sekolah beres...gosok baju sekolah dier..cek kasut sekolah dier takut kotor..aku tak suka anak aku kelihatan comot ke sekolah...pastu layan bebi lak...nak lipat baju ler..kalau tak lipat mesti nak basuh n sidai baju..sib baik si suami tengok2kan bebi n syakirin...airol duk ajer depan komputer kalau dier dah siap keje sekolah n baca buku bagai...pastu aku sambung ler buat kerepek n tengok ler kalau ader orang tempah karipap or popia..aku akan siapkan...untuk dibawa ke pejabat esoknyer...bila bebi nak tido, aku tukar baju n pampers dier dulu n tidokan..biasanya dalam kul 12.30 - 1 pagi ler baru aku tido..memang letih n penat..memang tak rest langsung..time tido pun kengkadang anak nak susu...pampers penuh...kalau demam..meragam plak..itu dah biasa...macam tu lah ari2..memang penat..
nasib baik adik n adik ipar aku n emak aku..rajin membantu aku menggoreng kerepek n membungkuskan kerepek...cuma dier orang tak pandai nak buat karipap frozen..so, memang aku ler yang buat sorang2...
kalau cuti lagi lah..celik ajer mata ni..tak berhenti lah buat keje...buat sarapan, siapkan anak2..beri makan..layan anak2 jap, pastu siap2 plak nak memasak makan t/hari...dah siap masak, tidokan bebi n syakirin..kalau suami tak keje, dier akan tidokan syakirin, aku tidokan bebi...pastu sambung lak gosok baju keje aku n suami n baju sekolah airol untuk seminggu...kasut sekolah airol basuh sendiri..tak susah dah..
pastu terlebih rajin, petang aku akan buat ler cendawan goreng ler, lempeng ler, cek mek molek ler..kek ler..macam2 ler..yang aku nak buat...uhukkksss...memang takder masa nak rest...kalau ader orang nak order makan, kenalah buat..rezeki kan...
so, far kepada kengkawan yang sudi nak try karipap frozen aku (kentang n sardin) bley lah order kat aku ek..kalau sudi ler..
sekian ajer lah ceriter nyer..gambo takder..aku ni nak ambik gambo pun sampai takder masa..macam mana?...lelaki...bley ker jadi macam kita kaum wanita ni..kalau ader..bley bagi tau sapa n apa yang dier buat...

No comments: