Tuesday, July 27, 2010

KESIANNYER ANAK UMIE....

ni aku nak citer kan hal anak bujang aku si abang..airol...besday dier baru2 ni, dier request nak basikal roda empat..aku tak belikan lagi..duk sibuk beli baju raya dier jer..dah selesai nanti aku belikan..coz dah janji..kesian, asyik lah duk main basikal roda tiga yang kecik tu..berebut lah sokmo nyer ngan si adik..walhal si adik ada kete yang si abang punyer dulu2 tuh..takper..insya Allah, ari sabtu ni umie belikan kalau papa tak keje yer...takut papa ot lagi...

nak citer nyer..malam tadi..sejak akhir2 ni, si airol selalu nak tido atas katil ngan aku n suami n adik ler..tapi tak muat..dier memang tido kat bawah..tilam bawah..biasa2nya papa akan teman dier tido dulu..bila dah tido barulah papa akan naik katil...tido sebelah adik..kengkadang tido terus ajer sampai pagi ngan airol kat bawah nun...nak dijadikan citer semalam..dier nak tido tepi aku..tapi aku takut dier jatuh katil..aku kata ler abang eyoi dah besar..tahun depan nak sekolah, kena tido bawah..nanti dah ada bebi, adik kirin pun tido bawah ngan abang eyoi yer....dier angguk, tapi muka dier macam hampa ler...dier pun minta izin ngan aku nak turun bawah, tengok tom n jery ngan acik nizam dier..suami adik aku..aku pun senyum n angguk ler..terus aku tertido..alamak..citer macam dalam cerpen lak..hehehe..takper..ni citer syahdu dari aku...pagi tadi aku bangun..tengok airol takder kat tilam dier..rupa2nya dier bentangkan kain pelekat yang suami aku pakai nak solat kat tepi aku..dier tido tepi aku...kat bawah katil jugak lah..tapi tepi aku ngan bantal sebiji...mengekot sejuk..ya Allah, menitis air mata aku tengok dier macam tu...apa nak buat airol..bilik kecik yang...umie nak belikan katil pun takder tempat nak letak...pandai abang eyoi bentangkan kain tido sebelah umie..sambil pegang tangan umie...aduhai...tersentak hati aku ni..dah banyak kali sebenarnya abang eyoi ni menyentuh perasaan aku..nak susu pun buat sendiri..taknak susahkan umie...bila atuk ajak pegi jengjalan, dier tolak..kata taknak tinggal umie..umie tak sihat..sakit tulang..nanti kalau abang eyoi takder sapa nak tolong umie jaga adik..jaga umie lagi..so, airol tak pegi lah ke bandar ker, berkelah ker..dier memang takkan tinggalkan aku sendirian..alhamdulillah...syukur umie dapat airol..harap2 sampai besarlah airol jaga umie yer...

4 comments:

~aSHa~ said...

alahai tersentuh perasan keibuan baca cerita ko ni....pandai dah abg eyoi...semakin terserlah watak pemimpin dlm rumah..semoga dia terusan begitu hga dewasa....amin..doa dari mama...

..nOj.. said...

ceh aku pun jadik sedih ni. yela dia abg sulung, mesti dh ade sikap tu wei. laki plak tu. harap2 sampai ke besar dan sampai bile2 la dia kekalkan sikap tu. amin dari mummy plak

~anna&anuar~ said...

uwaaaaaaa.... bgenang air mata ai ni kak emy oiiii...

{ e'mie } said...

hehehe...tq coz sudi baca artikel aku yang agak panjang ini..itulah dier abang eyoi..hari2 pun macam tu..hehehe..kalau aku balik, dier n adik takder kat pintu..sedih wok..ternampak2 ajer kelibat dier orang tuh kat pintu kejar ngan adiknyer yang bising nak dukung..kahkahkahkah...aku pun doakan semoga abang eyoi n adik akan jadi anak yang soleh sentiasa...